Terug naar het overzicht

3 Oefeningen om je zit te verbeteren

Als je gaat paardrijden, is het belangrijk dat je één bent met het paard. Een belangrijk aspect hierbij is dat je in hetzelfde ritme zit als je paard. Voor jezelf is dat fijn, maar het heeft ook positieve invloed op je paard. Wanneer je in een goed ritme blijft, krijgt je paard meer vertrouwen en zal hij zich meer ontspannen. Ontspanning van je paard begint bij het ontspannen van jezelf. Daarnaast zijn er nog meer oefeningen die je helpen in het verbeteren van je zit, zoals een stok in je handen en heupoefening. Lees snel verder voor meer uitleg over de oefeningen. Let op: het is belangrijk dat je tijdens de oefeningen en het paardrijden rechtop zit.

Oefening 1: Ontspanning

Laten we beginnen bij de basis, want een goede zit begint bij ontspanning. Maar hoe zorgt je er als ruiter voor dat je eerst zelf ontspant? Het is belangrijk dat je flexibel bent. Voordat je gaat rijden, kan je hiervoor een aantal oefeningen doen als warming-up. Zo kan je je kuit en achillespees rekken door je hiel naar beneden te drukken. Daarnaast kan je je enkels losser maken door met je voeten het alfabet te schrijven. Naast je voeten flexibel te maken, kan je ook je armen en schouders losmaken. Dit kan je doen door te zwaaien met je armen of te roeien.  

Oefening 2: Stok in je handen

Bij paardrijden gebruik je je handen veel in het besturen van de teugels. Hierbij moet je ervoor zorgen dat beide handen in balans zijn, zodat het paard ook in eenzelfde ritme blijft lopen. Je handen moeten even sterk zijn en in een gelijke houding staan. Dit kan je oefenen met een stok van ongeveer een halve meter. Je houdt deze vast alsof je teugels vasthebt, dus horizontaal met een afstand van 20 centimeter tussen beide handen. Je begint met makkelijke oefeningen zoals wendingen, voltes en rechte lijnen in stap en draf. Je voelt al snel wanneer je je handen ongelijk houdt. Door deze oefening vaak te herhalen, zal je snel balans vinden in je handen.

Oefening 3: Heupoefening

Je hebt vast wel eens een ervaren ruiter zien rijden. Het ziet er dan net uit alsnog de ruiter helemaal stil zit op zijn paard en amper meebeweegt met het paard. Deze oefening is vooral gefocust op je heupen. De bedoeling is dat je op je paard gaat zitten met opgetrokken knieën. Beweeg je benen vanuit je heup zo ver mogelijk naar buiten. Doe dit vier tellen en breng ze dan weer langzaam terug. Herhaal dit een aantal keer en je zult je al een stuk soepeler voelen in je heupen. Met deze oefening ontspannen je heupen, waardoor je beter meegaat in het ritme.  

Terug naar het overzicht